مقایسه بین IPv6 با IPv4 چیست

مقایسه بین IPv6 با IPv4 چیست

مقایسه بین IPv6 با IPv4 چیست

مقایسه بین IPv6 با IPv4 چیست برای اتصال یک گجت به اینترنت باید پروتکل‌ها و قراردادهای متعددی رعایت شود. در ساده‌ترین حالت، هر گجتی برای اتصال به اینترنت یا به بیان بهتر هر وسیله‌ای نظیر روتر برای اتصال به اینترنت نیازمند دریافت یک آدرس اینترنتی است که IP خوانده می‌شود.

Internet Protocol  که در سال‌های اخیر نسخه‌های جدیدی از آن معرفی شده است. شاید شما نیز تاکنون عبارت IPv6، IPv4 یا IPng را شنیده باشید.

آدرس پروتکل اینترنت یا IP address ( Internet Protocol address) به معنای شناسایی یکتا برای یک ارتباط تحت وب است که به وسیله ی  آن دستگاه های مختلف (یا سرورهای مختلف) در شبکه گسترده وب از هم بازشناخته می شوند و به صورت یک عدد در قالب aaa.bbb.ccc.ddd نمایش داده می شود، بدین ترتیب موقعیت جغرافیایی کاربر، اطلاعات اتصال به شبکه و… قابل شناسایی و پیگیری است، البته باید توجه نمود که بیشتر کاربران خانگی از IP اختصاص داده شده توسط سرویس دهنده اینترنت خود (ISP ) استفاده می کنند، لذا IP آنان در واقع شماره اختصاص داده شده توسط شرکت خدمات دهنده اینترنت است که معمولا تعداد و سری خاصی از IP ها را برای اتصال در اختیار دارد، از این رو IP کاربر در هر بار اتصال به اینترنت ممکن است تغییر کند، منتها کشور، نام و موقعیت جغرافیایی سرویس دهنده کاربر همان اطلاعات ISP خواهد بود، چون کاربر از یکی از کانال ها و شماره های اتصال آن شرکت استفاده می کند.

مقایسه بین IPv6 با IPv4 چیست
مقایسه بین IPv6 با IPv4 چیست

فرق بین public ip و PRIVATE IP Address

آدرسهای IP عمومی، همان آدرسهای IP منحصر به فرد و دائمی هستند که به دستگاههای متصل به اینترنت اختصاص داده می شوند و می توانند به صورت مستقل در اینترنت مورد استفاده قرار گیرند و بسیار شبیه به آدرس مکانی می باشند.
وقتی www.google.com و یا www.yahoo.com را تایپ می کنید، نام سایت توسط یک سرور DNS به یک آدرس IP جهت پیدا کردن سرور میزبان تبدیل می شود. این وبسایت ها یک آدرس دائمی (IP) دارند، که به عنوان آدرس IP عمومی نامیده می شود. شما می توانید با استفاده از آدرس IP عمومی یا نام دامنه خود به این وبسایت ها دست پیدا کنید لازم به ذکر است همه وب سایت ها حتما نباید آدرس IP عمومی خود را داشته باشند.
اصولا IP  عمومی افرادی که از خطوط اینترنتی برای اتصال به آن استفاده می کنند توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت یا ISP(Internet Service Provider) آنها تعیین می شود، همچنین امکان خرید آدرس های IP عمومی بیشتر از ISP به وسیله ی سازمان IANA – Internet Assigned Numbers Authority که نظارت بر اختصاص آدرسهای IP عمومی را برعهده دارد، وجود دارد.
آی پی عمومی استاتیک (Static Public IP Address) یک آدرس IP ثابت و غیرقابل تغییر می باشد. به عنوان مثال، اگر سازمانی یک آدرس IP را از ISP خود خریداری و از آن برای میزبانی وب سایت خود استفاده کند، افراد می توانند با استفاده از آن آدرس IP به وبسایت مورد نظر دست پیدا کنند. این نوع از IP دائمی و اختصاصی می باشد.
اصولا ISP ها یک آدرس IP عمومی استاتیک را به اکثر مشترکین شخصی (خانگی) ارائه نمی دهند و معمولا برای اینگونه از کاربران از یک آدرس IP دینامیک (Dynamic IP Address)که پس از هربار قطعی و وصلی اینترنت تغییرپیدا می کنند، استفاده می شود.
آدرس های ip خصوصی در یک شبکه ی LAN (Local Area Network) قرار می گیرند، اگر کاربر یک شبکه ی اینترنت داشته باشد ولیکن چندین دستگاه درحال استفاده از این شبکه باشند، ISP  نمی تواند یک آدرس IP عمومی را برای هر یک از این دستگاه ها تعیین کند، در این حالت می بایست فقط یک آدرس IP اختصاصی (private ip address) به هر سیستم (به صورت دستی یا با استفاده از یک سرور روتر / DHCP) اختصاص داده شود.
در چنین مواردی روتر با استفاده از NAT (Network Address Translation)آی پی عمومی (PUBLIC IP) را به آی پی خصوصی (private IP) و بالعکس تبدیل می کند.
 
رنج آی پی خصوصی ( PRIVATE IP)
Class A : 10.0.0.0 to 10.255.255.255
Class B :172.16.0.0 to 172.31.255.255
فرق بین public ip و PRIVATE IP Address
فرق بین public ip و PRIVATE IP Address

آدرس دهی IPv6 و IPv4

در حال حاضر دو نوع آدرس آی‌پی به شرح زیر وجود دارد:

IPv4: نسخه چهارم پروتکل اینترنت (IPv4) سرنام (Internet Protocol version 4) دارای آدرس‌های ۳۲ بیتی است که در قالب چهار مقدار اعشاری که در گروه‌های هشت‌یایی شبیه به ۹۲.۱۰۶.۵۰.۲۰۰ قرار دارند نوشته می‌شوند. هر گروه هشت‌تایی در مبنای دودویی نوشته می‌شود که دقیقا ۸ بیت است. به‌طور مثال مقدار ۹۲ در فرمت دودویی برابر با ۰۱۰۱ ۱۱۰۰ است.

آدرس­  IP  ورژن ۴  یک آدرس ۳۲ بیتی است که به صورت ۴ عدد در مبنای ده که با نقطه از هم جدا شده اند، نمایش داده می­ شود (مانند : ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ ). این ورژن از IP به تعداد ۲ به توان ۳۲ آدرس را ارائه می­ کند. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد آدرس­ ها در جهان  ، IPv4 می­ باشد.

IPv6: در نسخه ششم پروتکل اینترنت (IPv6) سرنام Internet Protocol version 6 مقادیر ۱۲۸ بیتی هستند و در بلوک‌های هشت‌گانه با اعداد هگزا نوشته می‌شوند. مثال زیر نمونه‌ای از یک آدرس مبتنی بر پروتکل نسل ششم است. این تغییر می تواند ۲ به توان ۱۲۸ آدرس یکتا را ارائه دهد . این میزان آدرس IP، پیشرفت بسیار زیادی را نسبت به تعداد آدرس IP که IPv4 ارائه می کند(۲ به توان ۳۲) دارد.

‌‌۲۰۰۱:0DB8:0B80:0000:0000:00D3:9C5A:00CC

نکته: یک مقدار هگزادسیمال (عدد هگزا خوانده می‌شود) که به آن مبنای شانزده گفته می‌شود، اعداد را به شکل متفاوتی نشان می‌دهد. در مبنای ۱۶ اعداد از مقدار ۰ تا ۹ به شکل عادی نوشته شده اما از مقدار ۱۰ به بعد از کاراکترهای A تا F برای نمایش آن‌ها استفاده می‌شود.

۰, ۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۶, ۷, ۸, ۹, A, B, C, D, E, F

آدرس دهی IPv6 و IPv4
آدرس دهی IPv6 و IPv4

ابزارهای تست Ping برای IPv4 و IPv6

برای مشخص کردن ping یک آدرس IPv4 می توانید command prompt ویندوز را باز کرده و داخل آن کلمه ی ping را به همراه آدرس سایت مورد نظرتان بنویسید. مثلا ping google.com

برای مشخص کردن ping یک آدرس IPv6 می توانید command prompt ویندوز را باز کرده و داخل آن کلمه ی ping را به همراه آدرس سایت مورد نظرتان بنویسید.

برای سیستم های UNIX:

ping6 google.com

برای سیستم های ویندوز:

ping google.com -6

از مزایای دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. routing بهینه شده
  2. پیکربندی خودکار قابلیت ها جهت مدیریت آسان تر (عدم نیاز به DHCP)
  3. عدم وجود NAT (شفافیت بهتر برای تمامی دستگاه ها)
  4. عدم وجود IP های تکراری
  5. داشتن IPSEC به صورت پیش فرض
  6. multicast routing ارتقاء یافته و بهتر
  7. قالب های ساده شده ی header
ابزارهای تست Ping برای IPv4 و IPv6
ابزارهای تست Ping برای IPv4 و IPv6
برچسب‌ها:, , ,