مزایا و معایب لایسنس اشتراکی و سیستمی

مزایا و معایب لایسنس اشتراکی و سیستمی

مزایا و معایب لایسنس اشتراکی و سیستمی

نیاز است برای نرم‏‏ افزارهایی که بر روی سرورها نصب می‌شوند (بدون تفاوتی در نوع سیستم عامل لینوکس یا ویندوز) از شرکت ارائه دهنده نرم افزار اشتراکی و یا لایسنس استفاده از نرم افزار خریداری شود. در اینجا ما تعدادی از مزایا و معایب لایسنس اشتراکی و سیستمی را توضیح می دهیم.

مبحث لایسنس در دنیای طراحی سایت و سرورهای اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل اهمیت آن هم این است که اگر ما از نرم افزارهای کرک شده یا قفل شکسته استفاده کنیم، به این دلیل که اطلاعات ما روی شبکه قرار دارد و همه به آن دسترسی دارند، امنیت آنها به خطر می افتد.

مزایا و معایب لایسنس اشتراکی و سیستمی
مزایا و معایب لایسنس اشتراکی و سیستمی

لایسنس اشتراکی چیست ؟

لایسنس اشتراکی چیست و نصب آن چگونه است؟ در واقع همان لایسنس اصلی است که با ترفندهای خاصی بدون اینکه شرکت سازنده مطلع شود، بین چند مشتری به اشتراک گذاشته می شود.

با این کار هزینه های مشتریان هم کمتر می شود به همین دلیل بسیاری از شرکت ها به سراغ این روش می روند. لایسنس اشتراکی تغییری در سرویس یا سرور ایجاد نمی کند.

مزایای لایسنس اشتراکی

  • کاهش قابل توجه خرید لایسنس
  • امکان غیر فعال سازی لایسنس مشترک و برگشت به لایسنس اورجینال
  • بدون نیاز به دسترسی به روت و یا ادمین سرور
  • از طریق سرورهای اصلی نرم افزار آپدیت می شوند

به ازای همه ی امکاناتی که لایسنس اشتراکی برای شما به وجود می آورد، دارای معایبی نیز هست.

معایب لایسنس اشتراکی

  • امکان غیر فعال شدن لایسنس به دلیل وجود سرور ثالث اعتبار سنجی که اگر برای سرور واسط مشکل پیش بیاید کل سرورهایی که به آن وصل شده اند با مشکل رو به رو می شوند.
  • غیر فعال شدن لایسنس به خاطر یافت شدن روش اعتبار سنجی توسط شرکت سازنده
  • امکان به دلیل قطع ارتباط سرور شما با سرور اصلی اگر سروراصلی آپدیت صورت گیرد سرور اشتراکی نیز بروزرسانی می‏شود.
  • به دلیل نصب agent روی سرور شما به منظور راه اندازی سرور در background ایجاد می شود و قادر به دسترسی root  دارد و یا اینکه به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

لایسنس سیستمی یا لایسنس اصلی چیست؟

وقتی نرم افزاری خریداری می کنیم. شرکت سازنده به همراه آن لایسنس ارائه می دهد که برای نصب و فعال سازی آن استفاده می شود و می توان از تمامی امکانات آن استفاده کرد.

مزایای نسخه اصلی لایسنس:

  • پایداری بیشتر در مقایسه با نسخه‌های جعلی
  • امنیت بیشتر در مقابل بدافزارها و حملات
  • امکان دریافت به‌روز رسانی ها به صورت واقعی و امکانات کامل نرم افزار
  • پشتیبانی از سمت شرکت های اصلی ارائه دهنده لایسنس

از معایب نسخه اصلی لایسنس تنها می توان به دلیل تحریمات ایران و نبود یا کمی نمایندگان ارائه دهنده لایسنس اصلی و هزینه های بالای خرید لایسنس اصلی اشاره کرد.

نتیجه گیری:

چنانچه سایت شما بازدید بالایی ندارد و با بروز مشکلاتی که ممکن است چندین ساعت زمان ببرد مشکلی ندارید، می توانید برای کاهش هزینه هایتان از لایسنس کرکی استفاده کنید.

اما اگر به هر شکلی علاقه ای به ریسک های متعددی که این لایسنس ها برای شما بوجود می آورد ندارید، از استفاده آنها اجتناب ورزید.

شما می توانید به جای لایسنس cPanel اشتراکی و کرکی، از DirectAdmin،cPanel و دیگر لایسنس های اصلی که پرشین هویز ارائه می دهد استفاده کنید که هزینه ماهانه زیادی هم ندارد. برای خرید این لایسنس ها می توانید به صفحه لایسنس های نرم افزار پرشین هویز مراجعه کنید.

لایسنس نرم افزارها

برچسب‌ها, ,