نحوه پیکربندی سرور لینوکس

نحوه پیکربندی سرور لینوکس

نحوه پیکربندی سرور لینوکس

نحوه پیکربندی سرور لینوکس سرور های لینوکس را می توان گفت یکی از پرکاربردترین و بهترین گزینه برای بارگذاری وب سایت درحال حاضر می باشد.سیستم عامل لینوکس ویرایش ها و یا توزیع های متعددی دارد یکی از مشهورترین توزیع این سیستم عامل ویرایش سِنت‌اواِس (CentOS) می باشد.

امروزه بسیاری از سرورهای ارائه دهنده خدمات میزبانی وب (Hosts) از سیستم عامل لینوکس برای ارائه خدمت میزبانی وب سایت های اینترنتی استفاده می کنند، چرا که سیستم عامل لینوکس و بسیاری از نرم افزارهای مبتنی بر آن، متن باز بوده و رایگان می باشند و ارائه خدمات میزبانی وب با استفاده از این سیستم عامل، هزینه بسیار پایین تری داشته و نیازی به خرید لایسنس و محدودیت تحریم وجود ندارد. از این رو بسیاری از وب سایت های پر مخاطب ایرانی از میزبانی سرورهای لینوکس و نرم افزارهای مرتبط با آن استفاده می کنند.

شما سرور وب رو تحویل گرفتید و آماده‌اید بسته‌های نرم افزاری مورد نیاز خود را نصب کنید و سایت‌های خود را روی آن برپا کنید. اما قبل از شروع هر نوع پیکربندی، نیاز است یک دسته کارهای خاصی را انجام دهید خیلی از این کارها از نظر امنیتی مهم است که حتماً انجام شود.

پس برای شروع  پیکربندی سرور لینوکس رو باید انجام داد.

لینوکس یک سیستم عامل چند کاربره است. شما می‌توانید کاربران را درون گروه‌های مختلفی هم دسته بندی کنید. کاربر ارشد هم Root می‌باشد و شما زمانی که وارد سرور خود می‌شوید، اساساً در حال کار کردن با سرور با این حساب هستید. به دلیل اینکه این کاربر دسترسی به همۀ قسمت‌های سیستم را داراست، امکان خرابکاری و ندانم کاری توسط شما وجود دارد. پس بهترین کار این است که یک کاربر دیگر بسازید و دسترسی‌های لازم را به آن بدهید و از آن به بعد دیگر با کاربر جدید وارد سرور لینوکس شوید.

این کار مزایای زیادی دارد که یکی از آنها احتمال کمترِ وارد کردن دستورات مخرب است. چرا که در درجۀ اول سرور به شما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و در مراحل بعدی شما حتماً باید رمز کاربر ریشه وارد کنید. نکتۀ بعدی این است که اگر هم این حساب هک شد، به راحتی می‌توانید آن را حذف کرده و یک حساب یا کاربر دیگر در سیستم تعریف کنید. این کار را با کاربر ریشه یا root نمی‌توانید بکنید.

شما باید نام سرور و همچنین نام دسترسیِ دامنۀ سرور را تعیین کنید. با این کار نرم افزارهای دیگر مثل وب سرور یا سرور DNS قادر به کار کردن هستند. در غیر این صورت در هنگام اجرای این سرویس‌ها شما خطایی را دریافت خواهید کرد که باید حتماً Hostname و FQDN را تعیین کرده باشید. برای انجام این کار دو تا پروندۀ اساسی در مسیر /etc وجود دارد که از آنجا می‌توانید این دو مشخصه را تغییر دهید.

نحوه پیکربندی سرور لینوکس
نحوه پیکربندی سرور لینوکس

مراحل کانفیگ سرور لینوکس

شما می توانید با خرید یک سرور مجازی با منابع نسبتا بالا خود را آماده کنید تا نصب و کانفیگ سرور لینوکس و نصب سی پنل را شروع کنید.

  • نصب سیستم عامل

پیش از هرکاری نیاز به نصب سیستم عامل بر روی سرور دارید. این کار توسط سرویس دهنده شما انجام می شود، هم چنین بسیاری از هاستینگ ها، به شما پنل برای تغییر اتوماتیک سیستم عامل نیز خواهند داد. توجه داشته باشید که پس از نصب سیستم عامل، شبکه سرور را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد، در صورتی که مشکلی در شبکه سرور وجود داشت، حتما از سرویس دهنده خود بخواهید مشکل را بررسی و رفع کند.

  • آپدیت سیستم عامل

همیشه باید سعی کنید پکیج های سیستم عامل خود را به روز نگاه دارید. این کار می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد چراکه این آپدیت ها برای عملکرد بهتر سیستم شما مفید هستند. این کار یکی از مراحل کانفیگ سرور هست که بسیاری افراد آن را فراموش می کنند.

  •  نصب کنترل پنل

این مرحله از مراحل کانفیگ سرور، اتوماتیک ترین بخش مراحل کانفیگ سرور می باشد. در این مرحله می بایست کنترل پنل مورد نظر خود (سی پنل، دایرکت ادمین، پلسک و… ) را بر روی سرور نصب کنید.

  • کانفیگ های امنیتی سرور

پس از اتمام نصب کنترل پنل، شما باید موارد امنیتی را در سرور خود بررسی و مرتفع کنید. مسائل امنیتی زیادی وجود دارند.

  • کانفیگ وب سرور

وب سرور بخشی است که عهده دار نمایش سایت به کاربر را بر عهده می گیرد. کانفیگ اصولی و درست وب سرور می تواند موجب افزایش سرعت چشم گیری در لود صفحات وب شما شود.

  • کانفیگ پی اچ پی

پی اچ پی، یکی از زبان هایی است که بسیاری از سایت ها از آن استفاده می کنند. نصب پی اچ پی به تنهایی توسط کنترل پنل ها انجام می شود ولی در این مرحله از مراحل کانفیگ سرور شما باید تنظیمات و کانفیگ های آموزش داده شده را در سرور خود پیاده کنید. با انجام ۶ مرحله قبلی، شما تقریبا کار اصلی را انجام داده اید و اصل کار به اتمام رسیده است.

مراحل کانفیگ سرور لینوکس
مراحل کانفیگ سرور لینوکس

مزایای کانفیگ سرور

کانفیگ یک سرور لینوکسی می تواند پیچیدگی های زیادی داشته باشد. صرفا با نصب یک کنترل پنل و افزونه ها، سرور شما مناسب برای میزبانی وب نخواهد بود. برای میزبانی یک وبسایت، سرور شما از بخش های متفاوتی استفاده می کند ( مانند دیتابیس، وب سرور و…) که هر یک از آن ها وظیفه خاص خود را بر عهده دارند و کانفیگ اصولی سرور و قسمت ها مختلف آن به ترتیب می تواند موجب کیفیت بالاتر سرور شما شود ( هرچند در نهایت چیزی که مهم است، طی کردن تمامی مراحل می باشد.

با پیشرفت استفاده از اینترنت، سرورها به یک بخش مهم در هاستینگ و میزبانی از سایت‌ها تبدیل‌شده‌اند. اگر شما یک سایت داشته باشید حتماً با کلمات سرور یا کانفیگ سرور برخورد کرده‌اید.

کانفیگ سرور درواقع پیکربندی و تنظیم سرور برای بهترین حالت کارکرد می‌باشد. در صورت انجام درست و اصولی کانفیگ سرور:

  • سرعت باز شدن سایت‌هایی که میزبانی می‌کند بالاتر می‌رود.
  • لود شدن سرور کاهش می‌یابد.
  • امنیت بیشتر و حمله هکرها کاهش خواهد یافت.
  • رضایت کاربران بیشتر می‌شود.
  • درنهایت هزینه‌ها کمتر و سود بیشتر می‌شود.
مزایای کانفیگ سرور
مزایای کانفیگ سرور
برچسب‌ها, ,